Persoonlijk ontwikkelingsplan
Persoonlijk ontwikkelingsplan
Een blok geleden was dit mijn ontwikkelingsplan:
Mijn persoonlijk ontwikkelingsplan is voor het tweede halfjaar van dit schooljaar. De eerste helft hiervan is dus al geweest. Ondanks dat er goede vorderingen worden gemaakt zijn er nog geen tastbaren bewijzen die aangeleverd kunnen worden. Het doel voor het einde van het jaar is om een draaiboek aan te leveren dat goedgekeurd wordt door Hiske Wiggers en Margryt Gerritsma, tevens is het een doel dat de lessenreeks wordt gebruikt binnen Caparis in Beweging. Ik ben erg gemotiveerd om een goed draaiboek te produceren, daarom denk ik dat het een realistisch doel is. Hieronder is het oorspronkelijke plan te lezen(zo stond het er een half jaar geleden voor):
Ik heb op stage gemerkt dat ik niet de juiste capaciteit heb om mensen te motiveren een gezonde leefstijl te ontwikkelen. Ik ga me bezig houden met motiverende gespreksvoering en heb op advies van mijn stagebegeleider Kim Hakkenes het boek ''motiverende gespreksvoering in de gezondheidszorg aangeschaft''. Op dit moment ben ik deze aan het lezen en ga ik dit het komende half proberen toe te passen op stage. Hiernaast ga ik een draaiboek ontwikkelen om nieuwe stagiaires de basiskennis van motiverende gespreksvoering bij te brengen. Door deze voorlichtingen te geven, het draaiboek in elkaar te zetten en het toe te passen op stage hoop ik mezelf te ontwikkelen op dit gebied en meer zelfvertrouwen te krijgen.
Acties:
Afgeronde acties:
Het boek ''Motiverende gespreksvoering'' lezen
Thema's voor de lessen bedenken
Toepassing in de praktijk
Toekomstige acties:
3 lessen maken van 60 minuten
Draaiboek maken voor vierdejaarsstudent
Lessen geven
Toepassing in de praktijk
Op dit moment:
Op dit moment heb ik op de lessen geven na alle acties afgerond. Op het moment van het SLB gesprek kan ik helaas nog niet de bewijslast aanleveren die ik zou willen. Het verslag is ingeleverd bij Hiske maar hier is nog geen beoordeling voor gegeven. De vraag blijft ook staan of Caparis in Beweging de lessenreeks daadwerkelijk gaat gebruiken, hier ga ik zeker mijn best voor doen maar is nog niet zeker of het het aankomende schooljaar gaat gebeuren.
Ondertussen is de beoordeling van de stagebegeleider ontvangen.
Margryt Gerritsma zegt het volgende
Een moeilijk onderdeel voor de studenten bij Caparis in Beweging is de persoonlijk begeleiding van de SW-medewerker(s). Het handboek is voor ons als organisatie erg relevant. De motivatie om te komen sporten is bij sommige mensen soms ver te zoeken. De werkelijke motivatie voor gedragsverandering ligt nog weer een stap verder. Jaarlijks wisselt de bezetting in de zaal doordat stagiaires zorgen voor de begeleiding. Op deze manier stellen wij ons kwetsbaar op als organisatie en is het belangrijk om continuïteit en draagvlak te creëren. Brigitte heeft met haar handboek een belangrijk basis gelegd voor de doorvoering van het gehele idee. Het handboek is duidelijk en overzichtelijk. Ongeacht studieachtergrond leesbaar voor studenten. Het handboek is zo opgebouwd dat toekomstig studenten stapje voor stapje meer leren over de werkwijze en het nut van motiverende gespreksvoering. Het handboek daagt studenten uit om niet alleen de informatie tot zich te nemen maar ook werkelijk aan de slag te gaan met oefeningen. Als projectleider ben ik erg tevreden over het resultaat en we hebben er dan ook voor gekozen om het handboek onder te brengen in een nieuw project gericht op verzuim. Het handboek zal binnen dit programma een belangrijk en bepalend onderdeel zijn. Complimenten.